Ti 16.10.2018, 20:00-21:00, MDT
On 17.10.2018, 20:00-21:00, MDT
När Marquis de Sade skrev en roman om libertinism från sin fängelsecell i 1785 deklarerade han att mänskliga passioner auktoriserar kriminalitet. Detta ögonblick i västlig modernitet markerar den moraliska ambivalens som uppstår i föreningen av sexuell frigörelse och makt. Medan legaliseringen av pornografi i Danmark i 1967 bidrog till en expansion av den erotiska friheten i en alltmer jämställd riktning, präglas dagens pornografi av ett brett politiskt spektrum av uttryck och användningar, från queera och feministiska ställningstaganden till sexualiserat tortyr inom krigsföring. Nyckeln till pornografins affektiva makt ligger möjligtvis i ordets egna rötter: pernani (grekiska) = ”att sälja”. Det förklarar hur pornografins ”money-shot” opererar inom de samma effekterna av klimax-byggande som ”breaking news”, inom action-scenernas explosivitet eller inom den autentiska krigsporrens brutalitet.
Vid att börja med idéen om pornografins läckage och spridning inom många olika samhällsområden, undersöker Mette Ingvartsen pornografins funktioner genom en samling av erotiska och affektiva material. De flesta av dem har lite med sex att göra explicit, men de visar ändå på några särskilda pornografiska särdrag: uttryck av grymhet, klinisk precision, våld och smärta, men ibland även skratt, upphetsning och spänning. Vid att blanda fysiska handlingar med narrativa skildringar skapas en spekulativ koreografi. De upplevelser som betraktaren möjligtvis får genomgå under detta verk sträcker sig från det imaginära till intensiva, inre förnimmelser.
Mette Ingvartsen är en dansk koreograf och dansare. Från 1999 studerade hon i Amsterdam och Bryssel, där hon i 2004 tog examen från P.A.R.T.S. Hennes första verk ”Manual Focus” (2003) skapades medan hon fortfarande var student. Sedan då har hon var initiativtagare till flera forskningsprojekt samt skapat ett flertal performativa verk, bland annat ”50/50” (2004) ”to come” (2005), ”Why We Love Action” (2006), ”It’s in The Air” (2008) ”GIANT CITY” (2009) och ”All the way out there…” (2011).
Frågor kring kinestesi, perception, affekt och förnimmelse har varit centrala i det mesta av hennes arbete. Nyligen har hennes intressen riktats mot att tänka på koreografi som en utökad praktik.
I 2014 började hon arbeta med en ny cykel av verk med titeln ”The Red Pieces”. ”69 positions” öppnade denna serie och ifrågasatte gränserna mellan privata och offentliga rum, vid att bokstavligen placera den nakna kroppen mitt i teaterpubliken. I det andra verket ”7 pleasures”, konfronterade 12 performers föreställningar om nakenhet, kroppspolitik och sexuella praktiker.
Förutom hennes performativa arbeten är Ingvarsten engagerat i forskning. Hennes praktik innebär skrivande, skapande, utövande och dokumenterande av verk. Hon undervisar och ger workshops som ofta relaterar till metodologier i utveckling inom koreografiska praktiker.
Mette Ingvartsen färdigställer för närvarande sitt doktorgradsarbete i koreografi vid UNIARTS i Sverige. Inom denna kontext undersöker hon relationen mellan konstnärligt skrivande och konstnärliga praktiker vid att använda sitt eget arbete och skrivande som ett sätt att undersöka dessa relationer. Hon har arbetat som performer i projekt av Jan Ritsema / Bojana Cvejic, Xavier Le Roy och Boris Charmatz.www.metteingvartsen.net
Koncept, koreografi och performance
Ljusdesign
Ljuddesign
Scenografi
Dramaturgi
Teknisk ledare
Assisterande koreograf
Assisterande producenter
Ljudtekniker
Kompaniledare
Kerstin Schroth. En produktion av Great Investment.
Samproduktion
Volksbühne (Berlin), PACT Zollverein (Essen), Kaaitheater (Bryssel), NEXT festival / Kunstencentrum BUDA (Kortrijk), Les Spectacles vivants – Centre Pompidou (Paris), Dansehallerne (Köpenhamn), BIT Teatergarasjen (Bergen), Julidans (Amsterdam), CCN2 – Centre chorégraphique national de Grenoble.
Med stöd av
Nanterre-Amandiers, Centre Dramatique National, Musée de la Danse/ Centre Chorégraphique National de Rennes et de Bretagne & Kustenwerkplaats Pianofabriek.
Finansierat av
The Flemish Authorities, The Flemish Community Commission (VGC) & The Danish Arts Council.
Visa fler