Ellen Söderhult arbetar som dansare och koreograf med Stockholm som bas. Hennes koreografiska verk har ofta tagit sig an kollektivet som protagonist (Rudy, Shane et al, How to do things with Romance: a prologue, DUNKA DUNKA), men även utforskat monstruösa känslor och texturer i ljuv-bitter kärlek (GROV) och det spöklika i relationen mellan dansare och dans (Spökdanser, Blessika). Med bakgrund inom körsång och sport arbetar hon ofta med röst, omslutande ljudbilder samt stora språng.
Ellen har arbetat med koreografer som Iki Gonzalez Magnusson, Sorour Darabi, Anna Källblad, Nikima Jagudajev, Sindri Runudde, Nadja Hjorton, Marvil Iglesias och Catarina Zarazua Mujo samt som musiker med kompositör Hara Alonso. 2022 fick hon Cullbergstipendiet från Konstnärsnämnden. Ellen är utbildad på Bollnäs folkhögskolas musiklinje och på kandidatprogrammen i samtida dans och cirkus på DOCH/Stockholms konstnärliga högskola.