Rado Ištok (f. 1989, Slovakien) är en curator, författare och redaktör baserad i Stockholm. Han är medcurator till den kommande 2:a upplagan av Matter of Art Biennalen i Prag, Tjeckien (2022) och projektledare för Spaces of Care, Disobedience and Desire (2018-2022), en diskursiv researchplattform i samarbete med Marie-Louise Richards och Natália Rebelo, med stöd av den konstnärliga forskningsfinansiering på Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Nyligen curerade utställningar är bl.a: Ala Younis: High Dam: Modern Pyramid (2020) på VIPER Gallery i Prag, Tjeckien; The Spectral Forest (2020) vid Nida Art Colony, Litauen; Jacqueline Hoàng Nguyễn: Black Atlas (2019) på Július Koller Society i Bratislava, Slovakien; och Liquid Horizons (2019) på tranzit i Bratislava, Slovakien. Hans redaktionella arbete inkluderar Decolonising Museums – ett temanummer av den slovakiska tidskriften Kapitál (2021), utställningskatalogen The Spectral Forest (2021) och e-publikationen Dwelling on the Threshold (Nida Art Colony, 2020). Tillsammans med Jacqueline Hoàng Nguyễn redigerade han boken Crating the World (Athénée Press, 2019), och tillsammans med L’Internationale redigerade han e-publikationen Decolonising Archives (L’Internationale Online, 2016). Han medverkar i Artforum och andra magasin.