To 12.6.2025, 19:00-20:45, MDT - Studio 1
Med utgångspunkt i Skeppsholmens militära historia utforskar detta filmprogram, med material ur Filmforms arkiv, relationen mellan konst och kultur – och krig och beväpning. Vi undersöker hur dessa sfärer samverkar och används som verktyg i skapandet och förstärkandet av nationer.
Just nu bevittnar vi hur konst och kultur systematiskt får minskat stöd, samtidigt som de nationella försvarsbudgetarna växer – ofta på bekostnad av just kultur- och välfärdsprogram. Och det sker i länder i det globala norr, inte minst i Sverige. När staten sanktionerar förstörelse eller nedmontering av konst har det historiskt ofta varit ett sätt att omdefiniera sig själv och symboliskt försvara sin föreställda identitet. Detta avspeglas i ökade militärbudgetar och en tilltagande militarisering och övervakning i vår vardag. På så vis sträcker sig statens gränser – som vi ofta tänker oss endast som linjer på kartor eller i landskap – även till våra kroppar, beteenden och konstkanon. Staten försvarar sig både inifrån och utifrån, med både mjuka och hårda medel.
I samtal med filmerna Sicherheit av Saskia Holmkvist, Ellen Nyman & Corina Oprea och Scented Rooms av Shauheen Daneshfar fördjupar vi oss i dessa frågor, och fler.
Efter filmvisningen följer ett modererat samtal som tar avstamp i filmkvällens tematik.
Program
19:00 – 20:00: Sicherheit (2017) av Saskia Holmkvist, Ellen Nyman & Corina Oprea och Scented Rooms (2023) av Shauheen Daneshfar. Båda filmerna har engelska undertexter.
20:15 – 20:45: Samtal mellan filmskaparna Ellen Nyman, Saskia Holmkvist, Corina Oprea och professorn i antropologi Shahram Khosravi. Modereras av Mmabatho Thobejane. Samtalet kommer att äga rum på engelska.
Sicherheit
av Saskia Holmkvist, Ellen Nyman, Corina Oprea
Sverige är, räknat per capita, en av världens största vapenexportörer – samtidigt som landet marknadsför sig som en fredsnation på den globala scenen. I filmen Sicherheit (tyska för ”säkerhet”) bygger upphovspersonerna, som en del av filmens narrativ, en kopia av ett av Sveriges mest sålda handhållna vapen. Verket är skapat i samarbete mellan Saskia Holmkvist, Ellen Nyman och Corina Oprea och lyfter fram hur den koloniala moderniteten konstrueras i den svenska självbilden.
Genom ett forskningsbaserat arbetssätt försöker filmskaparna ge den svenska vapenindustrins bild ett kontextuellt djup. Genom att knyta den till människor och platser som är viktiga för vapenproduktionen – som Karlskoga, Luleå och Göteborg – samt till händelser vars visuella och tematiska skärningspunkter visar hur västvärldens säkerhetsbegrepp hänger samman med migrationsvägar, sätts historien på prov i ljuset av samtiden. Filmen skapar förbindelser mellan etablerade diskurser och öppnar för transkulturella och politiska omtolkningar.
Filmens titel refererar till sociologen Zygmunt Baumans användning av begreppet Sicherheit, där han beskriver hur säkerhetslösningar bygger på en falsk trygghetskänsla – som endast kan ”kompenseras” med mer säkerhet, eftersom de i sig skapar mer rädsla, vilket i sin tur driver på konflikteskalering. I arbetet med filmen kopplas frågor om säkerhet, migration och vapenexport samman för att närma sig Sveriges självbild.
Språk: svenska, engelska, serbiska och arabiska
Undertexter: engelska
Längd: 21:57 min
År: 2017
Scented Rooms
av Shauheen Daneshfar
År 1979, under och efter den islamiska revolutionen i Iran, sattes ett stort antal biografer och teaterscener i brand av extremistiska revolutionärer – eller stängdes helt enkelt ner för gott. Många konstnärer och kulturarbetare tvingades därför att överge sina yrken. Detta fenomen kan ses som ett försök från regeringens sida att ytterligare omforma landets kulturella identitet. En av de teatrar som stängdes var Tamashakhaneh Tehran, landets äldsta moderna teater byggd 1915. Genom att återvända till denna teater riktar filmen uppmärksamheten mot en social kultur som kvävts. Genom tålmodiga observationer och metaforiska uttryck förs detta bortglömda öde åter upp i ljuset.
Förutom att referera till historiska och faktiska händelser, genom arkivmaterial och intervjuer, använder konstnären poetisk text, bildspråk och koreograferade inslag för att frilägga det abstrakta kollektiva minnet av teatern från den tidsepoken. Syftet är att bjuda in publiken till att bevittna hur något som länge varit tyst kommer till uttryck igen.
Scented Rooms berättar sin historia med ett poetiskt och metaforiskt språk – genom att återvända till teaterns interiöra arkitektur samt genom att bläddra bland arkivmaterial och historiska skeenden. Filmen visar på övergivna objekt som finns kvar i byggnaden såväl som originalinspelningar från tiden. Re-enactments filmade i en dansstudio i Stockholm representerar de skådespelare som förtryckts och förbjudits att arbeta. Genom intervjuer med människor lyfts dåtida händelser fram. Filmen undviker en redogörande ton och förhöjer istället de faktabaserade referenserna med ett poetiskt bildspråk.
Genom att använda 35mm-film eftersträvas en specifik estetik och känsla av minne. Då celluloidfilmen genomgått en nedbrytningsprocess fungerar den i sig som en medskapare till bilden och minnet av teatern.
Språk: persiska
Undertexter: engelska
Längd: 30:00 min
År: 2023
Samtalsdeltagare
Kuratering och text
Visa fler