- Sound of Stockholm @ MDT
Sound of Stockholm is a festival for contemporary music and performing arts, programmed by a constellation of independent member societies of different specialisations — from experimental and electronic music to free improvisation.
Sound of Stockholm sker runtom i Stockholm 7-11 november. Den 7e november sker två programpunkter i MDTs studior:
Stine Janvin & Ula Sickle – “Tunings” (föreställning/workshop).
Jacob Kirkegaard – “Unheard Sounds” (samtal).Mer info nedan.
- Biljetter & info
Stine Janvin & Ula Sickle – “Tunings” (föreställning/workshop): 16:00 & 20:00.
Jacob Kirkegaard – “Unheard Sounds” (samtal): 18:00.Biljettförsäljning på MDT fr.o.m. en timme innan föreställning.
Förköp via Sound of Stockholm.
MDT Kompiskort och Sound of Stockholm Festivalpass är giltiga. Boka plats för att vara säker.
- Om Sound of Stockholm
How does a collective think as one?
Collecting the desires of Sound of Stockholm’s seven member societies, we have taken a closer look at how dissonance acts in contemporary music and arts. The 2017 edition emphasizes the fact that sound is produced and performed by multiple artistic practices. Composing for instruments as well as vocal sounds, movement and imagery, the performing artists bring us a broad set of experiences, all providing different inputs on what collectivity in sound might be.
Sound of Stockholm is a festival for contemporary music and performing arts, programmed by a constellation of independent member societies of different specialisations — from experimental and electronic music to free improvisation. Current member societies are Frim, Fylkingen, Samtida Musik, Studio 53, Kulturföreningen Sekt, Konstmusiksystrar, Sthlm Drone Society.
- Tunings
Elektroniska strömmar passerar dagligen våra kroppar, men hur anpassar vi oss till detta konstanta brus? Hur lever vi upp till kravet om ständig digital närvaro? Koreografen Ula Sickle och vokalisten Stine Janvin undersöker tendenser i samhället där samma tekniker används för att nå gamla filosofier, mindfulness och avslappning med hjälp av yoga- och meditationsappar, eller med vitt brus på youtube.
Tunings är en deltagarbaserad performance workshop där publiken bjuds att stämma upp i en ton som är gemensam för omgivande parter och rum. Med hjälp av fyra guider leds vi genom ett öppet score som består i instruktioner med fokus på varje deltagares individuella erfarenhet, liksom gruppens gemensamma närvaro. Ramverket kräver ingen tidigare erfarenhet och alla kan delta. Wokshopen sker på engelska.
Med dessa ”tonande” score öppnar Sickle och Janvin för publiken att ta del av en pågående konstnärliga process, inspirerad av Pauline Oliveros ”Sonic Meditations”, kompositörer från Wandelweiser Group, ASMR-tekniker (autonomous sensory meridian response) och andra somatiska praktiker. När rösten konfronteras med miljöljud undersöks dess akustiska potential såsom instrument: med vokala traditioner lånade från en pre-digital era, bjuder de in oss att delta i en komposition för tystnad, röst och omgivning.
För att komma i harmoni med omgivningen sluter Sickles och Janvins forskning upp med deras tidigare samarbete ”Prelude”, från 2014. Det är en performance producerad för Kaaitheater i Bryssel. Med fokus på den pågående ekologiska krisen undersökte föreställningen hur människor har förändrat sitt naturliga landskap och hur vi måste lära oss att överleva i nya, svårnavigerad miljöer. Här tar duon vidare arbeten såsom ”The Subjective Frequency Transducer”, utvecklad av Stine Janvin – och performancen ”Extreme Tension” av Ula Sickle.
- Om Ula Sickle & Stine Janvin
Med ett specifikt intresse för alternativ till den kanon som förekommer i samtids dans, undersöker den brysselbaserade koreografen och performern Ula Sickle (Po/Ca) alternativa metoder för att förkroppsliga rörelsehistoria. Ett exempel är hennes samarbete med vokalisten Stine Janvin Motland (Prelude ,2014). Där springer det fysiska angreppet ur Janvins intresse i Body-Mind Centering-praktiker kombinerat med visualiseringstekniker och rörelseuppgifter som länkar kroppar till varandra, och till omgivningen.
Ula Sickle har en bakgrund i samtida dans och är utbildad vid Toronto Universitet, Paris VIII och P.A.R.T.S. Ho arbetar mellan discipliner och i samarbeten med konstnärer från andra domäner, såsom bildkonst, samtida musik eller arkitektur. Hennes arbete tar olika uttryck – från film, till installation och performance – men i fokus står ständigt ett koreografiskt närmande av rörelse och ett arbete med uppfattning och mottagning i performancekonst. Ula Sickles arbete finansieras av the Canada Council for the Arts and the Flemish Community.
Den berlinbaserade vokalisten arbetar med samtida experimentell musik, ljudkonst och audivisuell performance. Genom en mångfald av projekt såsom liveradioteatern In Labour, performanceinstallationen ”The Subjective Frequency” Transducer, duon Native Instruments redigerade fältinspelningar, hennes alter ego Stine II och hennes senaste soloprojekt Fake Synthetic Music. Där undersöker och utmanar hon röstens fysiska karaktär och akustiken av hennes externa och interna omgivning, bredvid nya performancestrategier.
Bredvid sitt eget arbete verkar Stine Janvin som musiker och som kompositör och performer i en rad interdisciplinära projekt, såsom performance Prelude i samarbete med Ula Sickle. Hennes intresse i röstens tvetydiga och oigenkännliga kvaliteter drar henne till att söka nya vägar för att vidga sin vokala repertoar. Hennes senaste arbete inbegriper särskilt imitation och abstrakt historieberättande genom ljudkollage inspirerat av flera genrer och traditioner inom elektronisk musik, ljudpoesi, folkmusik och olika människors, fåglars och andra djur läten.
Janvin har senast presenterat sitt arbete på Berlin Atonal, Météo Festival, Mulhouse; NMASS, Austin TX; Rokolectiv, Bucharest, CTM festival, Berlin och Issue Project Room, New York.
- Unheard Sounds
What does singing sand sound? Can one listen to a country? What sounds can be found in the abandoned, radioactive buildings in Chernobyl? These are just some of the questions Kirkegaard explores in his artistic practice. On the first day of the Sound of Stockholm journey, Kirkegaard lectures on the methods used when discovering sound with the use of unusual archaeological methods and special recording equipment. Thus, he reveals natural and anthropogenic sounds which humans wouldn’t otherwise have the opportunity to hear.
- Om Jacob Kirkegaard
Danish artist and composer Jacob Kirkegaard works in carefully selected environments to generate recordings that are used in compositions, or combined with video imagery in visual, spatial installations. His works reveal unheard sonic phenomena and present listening as a means of experiencing the world. Kirkegaard has recorded sonic environments as different as subterranean geyser vibrations, empty rooms in Chernobyl, Arctic calving glaciers and tones generated by the human inner ear itself.
Jacob Kirkegaard has presented his works at galleries, museums and concert spaces throughout the world, including MoMA in New York, LOUISIANA – Museum of Modern Art and ARoS in Denmark, KW in Berlin, The Menil Collection & at the Rothko Chapel in Houston, Aichi Triennale in Nagoya, the Mori Art Museum in Tokyo, Japan. Kirkegaard has gallery representation through Galleri Tom Christoffersen. His sound works are released on the TOUCH (UK), Important Records (USA), mAtter (JAP), VON Archives (FR), Holotype Editions (GR) & Posh Isolation (DK) labels. Kirkegaard’s work is represented in the permanent collection of LOUISIANA – Museum of Modern Art in Denmark and he is a founding member of the sound art collective freq_out.In 2016 Jacob Kirkegaard was the sound-artist-in-residency at St. John’s College, University of Oxford, U.K.
Extra: On november 8, Kirkegaard performs Eustachia for Voices – a vocal work composed from tones generated in the inner ear. Location: Tyska Kyrkan.
Website: http://fonik.dk/preview.html
- Kreditering
Sound of Stockholm arrangeras med stöd av: Statens kulturråd, Nordisk kulturfond, Musikverket, RANK, MDT, Elektronmusikstudion (EMS), Creative Europe Program of the European Union.
Tunings är skapad av Ula Sickle & Stine Janvin. Med stöd av: Flemish Comunity, Norsk Kulturråd, Nordisk Kulturfond, Musikverket, Stockholms stad, Creative Europe Program of the European Union, Statens Kulturråd.
- Speltider