- The most human
- Ludvig Daae är en norsk mänsklig dansare som är uppväxt i Nesbyen i Norge och Alex är en humanoid robotdansare som växt upp hos IDA på Linköpings Universitet. Ledda av koreografen Robin Jonsson presenteras de jämställt men utefter sina egna unika förutsättningar i ett dansant verk som undersöker vad som är mänskligt, närvaro och autenticitet.Verket speglar den radikala förvandlingen av samhället, framförallt inom serviceyrken, industrin och vården, där robotar tar över människors jobb men även i stor utsträckning samarbetar med människor. I The most human ersätter en robot en mänsklig dansare samt samarbetar med en annan. Roboten är humanoid, intelligent och autonom och påverkar verkets process och färdiga resultat.Verket bygger vidare på Robins tidigare projekt Simulations med flera där virtuella kroppar från tv-spel simulerades på scen av mänskliga dansare, mdn målet att belysa det mänskliga.
- 18e maj: Samtal + film
Den 18 maj, innan föreställningen av ”The Most Human”, hålls en filmvisning och samtal om konst och robotik. Vi visar filmen ”Naked” av Tove Kjellmark, och ett samtal mellan Robin Jonsson, koreograf till ”The Most Human”, och Anne Vigeland, frilansskribent och curator. I samtalet berör vi frågor om emotionella relationer, närvaro och estetik i relation till robotar i konstnärliga verk utifrån Robins koreografiska arbete och Tove Kjellmarks film.
Detta kommer ta plats 18e maj kl 18:30 i studio 1 på MDT. Inträde är inkluderat i föreställningsbiljetten.
Tove Kjellmark är konstnär utbildad på Kungliga Konsthögskolan. Hennes arbete kretsar kring den mänskliga kroppen. Hon arbetar både med mer traditionella media såväl som ny teknologi, och undersöker nya material och estetiker.
Anne Vigeland är utbildad dansare vid Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm och P.A.R.T.S. i Bryssel. Hon har studerat konstvetenskap vid Stockholms Universitet sedan 2015 och blev nyligen antagen som ny student vid det internationella masterprogrammet i Curating Art vid SU. Anne jobbar bland annat som frilansskribent för Scenkonstguiden och är intresserad av curatoriella strategier centrerad kring kroppslighet, performativitet och former för närvaro.
- Om Robin Jonsson
Robin Jonsson är utbildad koreograf, producent och ljudkonstnär/tekniker. Sen 10 år har han skapat och turnerat scenkonstverk av olika format i Europa och i världen. Mellan
2004 och 2015 var han baserad i Bryssel där han utbildade sig till koreograf på den världskända skola P.A.R.TS. som leds av Anne Teresa de Keersmaeker, ledare av kompaniet ROSAS. Återkommandefrågor i Robins arbete är populärkultur, sinnen, rörelser, naturen, skräck och tillhörighet. Robin har kontorsplats samt rådgivning hos Transit Kulturinkubator i Stockholm.
- Credits
Koncept, koreografi: Robin Jonsson. Dansare: Ludvig Daae och Alex. Producent: Sara Bergsmark. Kostym: Tove Berglund. Kompositör: Siri Jennefelt (och Lou Reed). Ljusdesign: Johan Sundén. Monolog: Malin Axelsson. Teknik: Björn Kuajara. Konstnärligt bollplank: Emma Kim Hagdahl. Robotutvecklare: Fredrik Löfgren. Samproducerad av Turnéslingan Tre Scener (MDT, Atalante och Dansstationen), Cullbergbaletten genom det Europeiska Nätverket Life Long Burning och Köttinspektionen. I samarbete med Institutionen för datavetenskap vid Linköpings universitet, SMart Produktionshus och Sveriges Radio Drama. Med stöd av Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Stockholms läns landsting, Stockholms stad och Stiftelsen Längmanska kulturfonden. En del av projektet [DNA] Departures and Arrivals.
- Speltider
Med stöd av