- Om Stina Nyberg
Stina Nyberg kommer ifrån Örnsköldsvik, bor i Stockholm och arbetar såväl i Sverige som internationellt. Hon är utbildad som dansare på Balettakademien samt på masterutbildningen i koreografi på DOCH i Stockholm. Hennes arbete utgår alltid från en feministisk syn på kroppen: på dess sociala, biologiska och politiska konstruktion och förmåga att röra på sig. Hon väljer ofta att arbeta i samarbete med andra, bl.a. som del av gruppen Samlingen, och betraktar sättet att arbeta på som del av det konstnärliga arbetet.
Stina har koreograferat bandet The Knifes show Shaking the Habitual och medverkat som dansare på turné i Europa och USA under 2012-2014. Hon har koreograferat Tones & Bones för Cullbergbaletten och skapade sitt senaste solo Horrible Mixtures, en undersökning av samtida spiritualism, i samarbete med koreografen Andros Zins-Browne. Föreställningen Splendour, baserad på en techno practice för 7 dansare, har under 2015 turnerat i Sverige och till Storbritannien, Island, Schweiz och Tyskland. Som dansare har Stina tidigare arbetat med bl.a. Andros Zins-Browne, Sidney Leoni och Mårten Spångberg.
Det senaste året har Stina medverkat i projektet Kroppsfunktion, om funktionalitet och koreografi och på uppdrag av Sveriges Konstföreningar utvecklat ett verk som framförs på svenska arbetsplatser. Med gruppen Samlingen har hon undersökt dansens historieskrivning på Kulturhuset i Stockholm samt föreläst på konferensen Post Dance. Parallellt med sitt koreografiska arbete deltar Stina i den europeiska plattformen Critical Practice – Made in Yugoslavia, ett europeiskt projekt för diskursivt arbete inom det koreografiska fältet.
Just nu utvecklar Stina föresetällningen Shapes of States, ett arbete om relationen mellan en välmående kropp och en välmående samhällskropp.