MDT ligger på ön Skeppsholmen i centrala Stockholm.
MDT
Moderna Dansteatern
Slupskjulsvägen 30
111 49 Stockholm
Bland våra grannar på ön finns Teater Galeasen, Moderna Museet, Kungliga konsthögskolan och Statens konstråd.
BUSS
Du kommer till oss genom kollektivtrafik med buss 65 (hållplats Östasiatiska museet och en kort promenad längs vattnet. När färjan körs med högst turtäthet går linje 82 var 15 minut från hållplats Slussen till hållplats Skeppsholmen, där du når MDT genom en kort promenad längs vattnet. Besök sl.se för mer information och för att planera din resa.
TUNNELBANA
en lite längre promenad (ca 30-35 min) från T-Centralen (där alla tunnelbanans linjer stannar) eller en något kortare promenad från tunnelbanestationen Kungsträdgården (tunnelbanans blåa linje). Besök sl.se för mer information och för att planera din resa.
FÄRJA
När färjan körs med högst turtäthet går linje 82 var 15 minut från hållplats Slussen till hållplats Skeppsholmen, där du når MDT genom en kort promenad längs vattnet. Besök sl.se för mer information och för att planera din resa.
MED CYKEL
Vi har ett antal parkeringsplatser för cyklar utomhus, nära MDTs entré. Centrala Stockholm har gott om välfungerande cykelbanor.
MED BIL
Det finns ett begränsat antal parkeringsplatser tillgängliga på ön Skeppsholmen, i närheten av MDTs entré. En parkeringsplats för rörelsehindrade är tillgänglig.
MDT har utarbetat ett nytt biljettsystem. Från och med 2023 kommer du att kunna välja en biljettkategori baserad på vad du har råd att betala.
HUR FUNGERAR DET?
Priskategorierna går från 75 till 500 kr med ett rekommenderat pris på 250 kr. Om du har möjlighet att betala mer och vill stödja MDT:s arbete, och i förlängningen de konstnärer vi samarbetar med, kan du välja att betala mer av solidaritet för det som inte kan. Biljetter till alla våra föreställningar bokas via Nortics hemsida, här. Du kan även köpa biljett i vårt biljettkontor som öppnar en timme före föreställningens början. Vi tar kredit- och betalkort och kontanter.
VARFÖR?
“Betala vad du kan” är en del av vårt pågående arbete med att försöka sänka trösklarna och göra vårt arbete mer tillgängligt. Vi hoppas att detta kan möjliggöra att fler kan komma till MDT för att uppleva föreställningarna, möta och interagera med dansfältet på olika vis – särskilt i dessa tider av ekonomisk oro. Detta nya förhållningssätt till biljettförsäljning har inspirerats av Kaaitheater i Bryssel, liksom av andra internationella scener.
Återbetalar ni biljetter om jag får förhinder?
Tyvärr återbetalas inte sålda biljetter. I vissa fall kan det dock vara möjligt att byta sin biljett för att se föreställningen en annan kväll. Observera dock att detta är i mån av tillgänglighet. Om du inte kan komma till föreställningen är det möjligt att överföra biljetten till en vän. Vidarebefordra bara e-biljetten du fick från Nortic när du genomförde ditt köp.
Kontakta Nortics kundservice om du har fler frågor om biljettköp. Du når dem på biljett@nortic.se eller +46 (0) 455-619700 (vardagar 10–14). Vid övriga tider kan du skriva till MDT på tickets@mdtsthlm.se – vi svarar på dina frågor så fort vi har möjlighet.
TOALETTER
Alla våra toaletter är könsneutrala. Vi har tillgängliga toaletter på första och andra våningen, båda är tillgängliga via hiss.
TILLGÄNGLIGHET FÖR RULLSTOL OCH RULLATOR
Färdtjänstadress: Slupskjulsvägen 30.
Vi har en ramp till byggnadens entré, på sjösidan, samt hiss för tillgång till alla våningar inklusive scenen, våra studios och MDT:s kontor. En parkeringsplats för rullstolsburna finns intill MDT.
FÖRESTÄLLNINGAR
Vi informerar vår publik vid ankomst om föreställningen kommer att innehålla hög musik eller starka ljud, blinkande ljus, rök eller liknande. Om du önskar denna information på förhand, vänligen kontakta oss via tickets@mdtsthlm.se. Vi erbjuder öronproppar och munskydd för alla som vill ha. Till en del verk har vi syntolkade, textade, teckentolkade föreställningar samt. Vi annonserar dessa tydligt på hemsidan, men om du har några frågor är du välkommen att kontakta oss på tickets@mdtsthlm.se.
LEDSAGARE
Ledsagare går gratis – kontakta oss på tickets@mdtsthlm.se för att förboka platser. Inga hundar förutom ledarhundar och assistanshundar är tillåtna under föreställningar.
Välkommen till MDT!
Vi arbetar för att göra MDT till ett så tryggt rum som möjligt för konstnärer, publik, besökare och medarbetare. Detta är ett pågående och aldrig avslutat arbete som alltid kommer att vara öppet och speglas i utmaningar, förändringar och utvecklingar i våra policies och riktlinjer.
MDT vill aktivt uppmuntra till öppen diskussion och debatt, men tolererar inte diskriminering, trakasserier eller hatpropaganda i någon form. Vi betraktar dessa som skilda saker och reserverar oss rätten att ingripa i alla konversationer eller diskussioner där vi tycker att diskriminering, trakasserier, hatpropaganda eller hets mot folkgrupp utövas.
När vi talar om diskriminering refererar vi till en uppsättning juridiskt skyddade egenskaper såsom ålder, funktionsnedsättning, genus- och könsuttryck, civilstånd, graviditet och föräldraskap, etnicitet, religion och trosuppfattning, sexuell orientering. Till denna lista vill vi även lägga klass och utbildningsbakgrund.
MDT kräver aktivt att alla på plats, inklusive alla konstnärer, åskådare, besökare och medarbetare, alltid visar respekt och hövlighet mot alla de träffar och arbetar med. Om du har några frågor eller känner dig otrygg i någon situation vill vi uppmana dig att tala med någon av MDTs medarbetare eller kontakta safety@mdtsthlm.se
Alla våra toaletter är könsneutrala. Vi har tillgänglighetsanpassade toaletter på våning ett och två, och hiss till alla våningar. Vi har en policy om rimlig anpassning och strävar efter att tillmötesgå alla tillgänglighetsbehov som kommuniceras till oss inom en rimlig tidsram. Skicka bara ett mejl till oss på safety@mdtsthlm.se
Vi välkomnar alltid feedback kring din upplevelse på MDT: info@mdtsthlm.se
1. Har ni en väntelista för slutsålda föreställningar?
Ja. För utsålda föreställningar öppnar väntelistan en timme innan föreställningen börjar om inget annat anges i beskrivningen av programpunkten. Notera att du endast kan lägga till ditt namn i väntelistan på plats på MDT.
2. Kan jag komma sent till en föreställning?
Vi tillåter i regel inte sena ankomster, men för vissa föreställningar kan det vara möjligt. Kontakta oss på förhand om vilken föreställning du ska på via tickets@mdtsthlm.se.
3. Jag har särskilda behov för tillgänglighet – vad erbjuder ni för stöd?
MDT följer en policy om rimlig anpassning för alla tillgänglighetsbehov. Du hittar all information inför ditt besök under "Tillgänglighet".
4. Hur hittar jag till MDT?
Du hittar information om att hitta till oss, inklusive information om parkering, under ”Hitta hit”.
5. Vilka språk används i föreställningen?
När talat språk används i en föreställning är det normalt sett engelska, om inget annat anges i beskrivningen.
6. Hur fungerar placeringen på MDT?
Vi har fri placering i salongen. Sittplatserna arrangeras olika beroende på föreställning, men vi ser alltid till att varje plats har fri sikt.
7. Hur lång är föreställningen?
Längden på föreställningarna varierar. De brukar vara omkring en timme långa om inget annat anges i presentationen av föreställningen.
8. Kan jag ta med mitt barn?
En del av våra föreställningar är inte lämpliga för barn. Om du vill ta med ett barn till en föreställning på MDT och är osäker på om den är lämplig, vänligen kontakta oss på tickets@mdtsthlm.se innan du bokar.
9. Säljer ni mat och/eller dryck?
MDT har en liten bar som öppnar en timme innan föreställningens början, om inget annat anges i beskrivningen, och håller öppet en timme efter föreställningens slut. Vi säljer snacks samt kalla och varma alkoholfria drycker.
10. Restauranger nära MDT:
Våra grannar Torpedverkstan Restaurang, Moderna Museet Cafe & Bar, Restaurant Långa Raden och STF Stockholm/AF Chapman & Skeppsholmen Vandrarhem's Café Skeppsholmen serverar varm mat och dryck.