Lö 7.9.2024, 17:00-19:00, MDT
a guttering undersöker möten runt middagsbordet för att främja queergemenskapen och vårt ömsesidiga beroende. Titeln är en ordlek på 'gathering', 'gut' och 'gutter'. Verket utforskar och spränger formatet för en middag och dess tillkomst. I denna sammankomst möter gemenskap fermentering som möter queer som möter somatisk som möter accessbehov som möter matsuveränitet som möter arbetsvillkor som möter sociala koreografier som möter dekoloniala praktiker som möter berättande. a guttering är grundad i deltagandepraktiker och under My Wild Flag kommer det att manifesteras som en kollektiv matlagning och en gemensam middag. Gruppen arbetar för att synliggöra arbetet bakom matproduktion och de resurser som behövs för detta, genom att undergräva traditionella metoder och värderingar vid middagsbordet, för att skapa medvetenhet.
MWF Talks
My Wild Flag (Karina Sarkissova och Pontus Pettersson) har bjudit in Runa Borsch Skolsteg från den nya dansfestivalen i Oslo Mind Eater och Julia Celejewska från det queerfeministiska kollektivet Kem i Warszawa till Stockholm. I samband med programpunkten “a guttering” på festivalen kommer vi att fortsätta att prata och dela idéer, erfarenheter, behov och drömmar. i ett ständigt krympande kulturklimat frågar vi oss själva, liksom det lokala queer- och kultursamhället:
-Hur organiserar vi oss?
-Hur har vi organiserat oss och hur vill vi fortsätta organisera oss i framtiden när våra förutsättningar för att skapa konst ständigt krymper?
-Vilka är möjligheterna för konst och konstnärsdrivna utrymmen?
-Behövs konst? Hur då?
-Kan vi tänka på alternativa sätt att producera konst när det inte finns några kulturpengar kvar till queera rum och marginella förslag?
- Hur kan vi inspirera varandra till att fortsätta självorganisera?
Sal Reis Trouxa is a plant-based chef working with sustainability, zero-waste and fermentation. They are especially interested in the politics and social aspects around food and culture. Growing up in a self-sustaining community made by their grandparents in rural Portugal, Sal’s roots continuously inspire them to work with food both as a necessity and as a point of connection and togetherness. In the recent years they have worked as an assistant cook for artist Mirna Bamieh in her project Palestine Hosting Society and choreographer Samah Hijawi. Whilst working professionally as a chef, they have also done catering for multiple artist projects and festivals. Meanwhile they are developing their own ferments from grains sustainably produced in Scandinavia.
Sarasvati Shrestha is an artist and horticulturist working at the intersection between art, design and horticulture. Through intermedial works, gardens and farm work, sculptures, installations, education, social and performative practices, the work is often driven by issues around value systems, food, circularity, access to land and health. Through cultivation and primary production of vegetables, she has expanded her work to collaborate with social movements, artists, activists, farmers, friends and family, by raising questions around working conditions, ownership, geopolitical conflicts and accountability. Guided by queer ecologies and strategies that resist colonial and binary logics, her work centers around tracing routes to nurture a societal transition towards food sovereignty, agroecology and solidarity.
Ar Utke Ács arbetar som konstnär inom samtida dans och med en utvidgad förståelse av koreografi. Hen arbetar med kroppens poetik och politik i skärningspunkterna mellan performance, dramaturgi, text, installation, sociala koreografier och det imaginära. Särskilt fokuserar hen på mothegemoniska strategier och organisering utifrån queer och crip skrivande samt levd erfarenhet. Ar är baserad i Stockholm och Köpenhamn, har en kandidatexamen i dans och performance från Stockholms konstnärliga högskola och är en del av studiokooperativet Dance Cooperative och höjden studios (SE). Ar har samproducerat verk i samarbete med Dansehallerne, MDT (SE) och BIT Teatergarasjen (NO), och har presenterat sitt arbete i sammanhang såsom Baltic Circle (FI), Open Out/Tromsø Kunstforening (NO), Index Art Foundation (SE) och Charlottenborg (DK). Mer information här.
Fryd Frydendahl är en dansk bildkonstnär och fotograf som delar sin praktik mellan Hvide Sande och Köpenhamn. Frydendahl tog examen från Fatamorgana 2006 och från The International Center of Photography 2009. Hon har gett ut flera böcker och ställt ut brett, bland annat med separatutställningar på V1 Gallery, Politikens Galleri och Baxter Street Gallery vid The Camera Club i New York. Frydendahl representeras av V1 Gallery i Köpenhamn och LINKDETAILS i Stockholm. Utvalda verk finns i samlingarna vid Statens Museum for Kunst, National Foto Collection, Det Kongelige Bibliotek, Kunstmuseum Brandts och Ny Carlsbergfondet. Fram till sommaren 2025 är Frydendahl rektor för Fatamorgana – Danmarks fotoskola.
Sofie Winther är en tvärdisciplinär konstnär vars arbete spänner över skulptur, installation, performance och video. Med utgångspunkt i personliga erfarenheter som mamma och ett intresse för teman som släktskap, arbete och makt, blandar hon traditionellt hantverk med innovativa teknologier. Winthers praktik utmanar gränsen mellan konst och funktion och skapar verk som väcker dialog om samhällsstrukturer och global konsumtion. Puer Parasitus, grundat 2021 av Sofie Winther, är ett projekt i gränslandet mellan mode och skulptur. Det har vuxit fram ur ett intuitivt, tredimensionellt förhållningssätt till textila material och återbrukade objekt. Projektet utmanar konventionella gränser genom att dekonstruera och rekonstruera vardagsföremål till immersiva verk som ifrågasätter konsumtion, egenmakt samt köns- och maktroller i samhället. Winther är baserad i Köpenhamn och har utbildat sig i bildkonst vid Gerrit Rietveld Academie och Det Kongelige Danske Kunstakademi.
A guttering
MWF Talks