Andros Zins-Browne

Andros Zins-Browne, född 1981 i New York, arbetar i skärningspunkten mellan performance och dans. I sina verk utvidgar han koreografiska begrepp till möten med dansare, icke-dansare, sångare, objekt och texter. Sedan 2016 har hans performance Already Unmade, där han avlyssnar tidigare verk och ”avskapar” dem, visats på Institute of Contemporary Arts i London, Whitney Museum of American Art i New York, Rockbund Art Museum i Shanghai och Lafayette Anticipations, Fondation Galeries Lafayette i Paris. Under 2019 presenterades Atlas Unlimited, en serie utställningar i samarbete med konstnären Karthik Pandian, på PERFORMA19-biennalen i New York och som en serie musikvideor som för närvarande visas på Criterion Channel. Under 2020/21 har hans verk beställts för onlineprojekt av Danspace Project, Aspen Art Museum och Triple Canopy.

År 2022 hade Zins-Browne premiär för color a body who flees, en ljudinstallation och performance-serie i samarbete på Hammer Museum i Los Angeles. Bland olika “performance-remixer” han gjort märks The Tony Cokes Remixes, 10th Berlin Biennale (2018), Dia Art Foundation (2023); See-Saw, MoMA, New York (2019) och Asymmetry 222, Getty Museum, Los Angeles av Simone Forti; samt Jérôme Bel, 1995 (2020) KADIST, Paris, i samarbete med e-flux (2020). I samarbete med Ley, Kris Lee och en mängd medkonspiratörer hade Zins-Browne premiär på duel c (River-To-River Festival, 2023), en performance som besteg Outlook Hill på Governors' Island, i en koreografi som rör sig mot en sammanblandning av omsorg och våld. Zins-Browne har tilldelats utmärkelser från Goethe-Institut, Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Ministry of Culture of the Flemish Community och New York State Council on the Arts.ns.