Eliisa Erävalo

Halla Ólafsdóttir

Bitch

Person sitting on their knee in a red lit stage room

Photo: Märta Thisner

On 3.3.2021, 20:00-21:00, MDT

To 4.3.2021, 20:00-21:00, MDT

Fr 5.3.2021, 20:00-21:00, MDT

Lö 6.3.2021, 20:00-21:00, MDT

"Bitch" är uppföljaren till dansföreställningen "BITCHCRAFT" (2017) och bygger på de praktiker som vi kallar för bitchcrafting. Bitchcraft praktikerna ser vi som en form av aktivism som genererar mötesplatser i form av nya dansföreställningar och workshops. Vi ser teatern som en plats för ritualer och vi vill förkroppsliga hur kvinnor har använt sig av magi för att utöva den sociala och kulturella makt de annars varit berövade.

En bitch anlägger bränder; hon är en farlig och lättretlig karaktär som attackerar utan att fråga först. Hon ser sig själv som en hjälte och använder magiska krafter till att rädda världen från galenskap. Hon bär på en enorm energi och när hon möter mörka krafter låter hon sina inre eldslågor slicka dem. Bitchens kraft är stark men inte fientlig, högljudd med en röst som klyver berg. Hon älskar att skaka alla sina kroppsdelar och har en tendens till övermod. Bitchen har en okrossbar förbindelse till sin flock oavsett var i världen flocken befinner sig och tillsammans praktiserar de bitchcraft.

"Bitch" är en soloföreställning som sker för en publik medlem i taget och är någon slags exorcism av dans, ljud och röst ritualer. En Bitch kommer ta hand om dig och ta dig på en resa som förvandlar nutida dans till ritualer inspirerade från häxkonstens historia. Bitchen är en medlare av en läckande historia som omorganiserar vår värld med förvrängda ljud, rörelser och en porös kropp. "Bitch" är en föreställning som klär av sig samtidigt som den klär upp sig och undersöker blickens makt mellan scenen och publiken.

Eliisa Erävalo och Halla Ólafsdóttir är koreografer och dansare som har varit verksamma i Stockholm sedan flera år tillbaka. Deras samarbete bygger på vänskap och ett gemensamt intresse av att genom dans skapa ett mänskligt batteri som genererar systerskap, omtanke och samhörighet. Tillsammans har de arbetat med till exempel: "Dorte Olesen i The Bad", "The Good and The Ugly" (2011), "BITCHCRAFT" (2017) och hållit workshops med Cullbergbaletten (2018) och Iceland University of the arts (2019). Just nu är Eliisa och Halla aktuella med dansföreställningarna "Bitch" (2021) och "Granddaughters" (2022).

Eliisa Erävalo

Eliisa Erävalo är en finsk dansare och koreograf med bas i Stockholm. Eliisa har arbetat länge både solo och i olika typer av samarbeten runt om i Europa och i sitt nuvarande hemland Sverige. Hon utforskar och jobbar med begreppet Stöd alltid i sina olika arbetsroller.

Eliisas koreografiska arbete består av två "moln". Hon har ett stort intresse för att skapa konst i publika rum och har inlett ett arbete som består av interventioner på gator. Det gör hon ensam. I det forskar hon idén om den porösa kroppen och upplevelsen av intuition. Huvudsakligen jobbar Eliisa i olika samarbeten och med dans. Ett av hennes fokus i det arbetet ligger i att främja intersektionell feminism och ett icke-binärt samhälle.

Arbeten Eliisa har nyligen utvecklat olika koncept par som utsida-insida, teknik-natur, materia-anda och vinnare-förlorare. En drivkraft för henne är att försöka förstå hur vi bygger samvaro och skapar olika strategier för livet. Även i det vill hon skapa plats för och vårda det vi inte kan sätta ord på. Som dansare har Eliisa jobbat på London Royal Opera House med Freddie Opoku-Addaie, turnerat med Dorte Olesen, Gui Garrido, Sidney Leoni och jobbat med en lång rad andra koreografer.

Läs mer →

Halla Ólafsdóttir

Halla Ólafsdóttir is a dancer and choreographer with an MA in choreography from Stockholm University of the Arts (formerly DOCH). She works collectively in various constellations, looking for ways to expand the notion of choreography. A big part of her work revolves around recognisable material from art and pop culture, which she uses to explore what happens when set in another context.  She often makes use of convention and cliché, trying to find working methods that break and erase. For Halla, the meeting between the artist and audience beyond the stage is very important, and through her artistic work she has focused on building structures to provide feedback, both among artists, but also between the audience and practitioners.

Halla has been touring with Amanda Apetrea with the pieces DEAD (2017) and Beauty and the Beast, which won the Prix Jardin d’Europe Awards at ImpulsTanz in 2013. Sälkvinnorna (Seals) (2023) is the duo's latest work. Halla is part of the collective Samlingen, a choreographic project where a common interest in choreography and feminism is intertwined with the history of dance, together with other practitioners and the audience. Samlingen changes from place to place and has so far worked at Cullberg, the Postdance conference, the Works at work festival in Copenhagen and at Riksteatern (The Swedish National Touring Theatre). 

Halla experiments with various forms and expressions, and finds inspiration in different art forms. She played the lead role in the feature film Under Influence by Sidney Leoni and will play in the upcoming FLY by Leoni, as well as in a new film directed by Ester Martin Bergsmark, A Sweetness From Nowhere. Halla and choreographer Eliisa Erävalo have developed the workshop BITCHCRAFT which was held with Cullberg and with Iceland Art Academy. Together, they have created the works Bitch (2021) and Granddaughters (2022).  With Erna Ómarsdóttir Halla is currently working with their piece Romeo <3 Juliet (nominated for “DER FAUST Awards” 2019)  with Iceland Dance Company, and with a new work called The Juliet Duet (2022).

Läs mer →

Musik och ljuddesign

Ljusdesign

Praktikant

Fotografi

Producent

Mariana Suikkanen Gomes, MDT

Samproduktion

MDT och Turteatern

Administration

Med stöd av

Kulturrådet, Konstnärsnämnden, Region Stockholm, Stockholm stad

Särskilt tack till

Teater Galeasen

Visa fler