Katalin Ladik

Lustholmen: "Follow Me Into Mythology"

Katalin Ladik performance.

Photo: Katalin Ladik, 2023. Courtesy of Haus der Kunst, Munich.

On 7.6.2023, 17:00-17:30, Lobby, Moderna Museet

Fritt inträde

Katalin Ladik iscensatte 2017 en legendarisk föreställning i Aten med titeln "Follow me Into Mythology". För detta tillfälle skapade hon ett 60 meter långt textilt verk, på vilket två parallella trådar broderades: en streckad vit linje som anspelar på den tråd som Ariadne dotter till Kung Minos, gav sin älskare Theseus för att han skulle undkomma Minotauros labyrint efter att ha dödat odjuret, och en tjock guldlinje som fångade den mytologiska och andliga essensen av sagan. Katalin Ladik har sagt: "Den ena tråden följer den andra som en skugga, men bildar ändå självständiga figurer av sig själv. Den har ett eget liv."

Nu, sex år senare, följer vi skuggan. Katalin Ladik inleder: "Som barn brukade jag leka med min skugga och undrade om min skugga var jag själv. Varför imiterar den mig så groteskt, som om den hånade mig? När jag var arg på min skugga gick jag in i ett mörkt rum och då försvann den. Det var min hämnd. Ibland verkade det som om den försökte sända mig ett meddelande – något viktigt om obeständighet. När jag växte upp och blev  skådespelerska, märkte jagatt jag på scenen, i rampljuset, inte hade någon skugga. Jag blev en skugglös varelse, en icke-existens, en mytologisk figur."

På festivalen Lustholmen leder Katalin Ladik oss över Skeppsholmen, från Moderna Museet mot vattnet – och följer den gyllene tråden för att återvända till skuggan.

Katalin Ladiks performance "Follow me Into Mythology", 2023, föregår konstnärens retrospektiva utställning som äger rum  på Moderna Museet från den 9 november 2024 till 20 april 2025. Föreställningen organiseras av Hendrik Folkerts (intendent för internationell konst efter 1989 och utställningsansvarig, Moderna Museet).

Se schemat för Lustholmen här.

Katalin Ladik

Katalin Ladik (b. 1942, Novi Sad) is a foundational voice in histories of art, literature, and performance in Central and Eastern Europe. Her radical approach to poetry and performance expands how language can manifest: on the page and through the body, visual and written, heard and felt.

Läs mer →

Koreografi