On 18.9.2019, 20:00-21:00, MDT
To 19.9.2019, 20:00-21:00, MDT
I det förkristna Norden trodde vikingarna på många gudar och magi. Denna magi kallades sejd. I sejden ingick galdern; en magisk sång eller ett mässande. En del tror att dessa sånger sjöngs i falsett då ordet “gala” är besläktat med galdr. Andra tror att galdern mässades i låga, nästan ohörbara toner. Vissa tror att dessa galdrar användes till exempel i strid för att försvaga fiendens svärd och sänka deras sköldar, men också för att hjälpa vid barnafödande.
Det finns många teorier om vikingen och hens liv, men det är väldigt lite vi kan veta med säkerhet. Kristendomens intåg, som så många andra gånger, innebar ett noggrant, blodigt och effektivt raderande av historia och kultur. Det forskare och experter verkar vara enade i är att sejdaren i första hand var en kvinna. De icke-kvinnor som utövade magi dömdes ut som ergi. Ergi kan översättas till “omanlig” och “sexuellt skamlig”.
Samtidigt var Oden; allfadern, krigets, de dödas men också poesins gud, den störste sejdaren. Hen mästrade 18 kraftfulla galdrar och hen kunde byta skepnad. Oden är den som erfar och erfarenheten själv. Hen är subjektet och objektet, den som ger och den som tar emot. Hen har många namn: Svidur, den som bränner. Svidrir, den som bränns. Göt, den som ejakulerar. Jalk, den kastrerade. Ofnir, initiativtagaren. Sváfnir, den som avslutar. Tveggi, den som är två. Triggi, den som är tre. Fjolnir, den som är många.
“I’d rather be beautiful than male” (Marc Aguhar)
“I am the eternal seeker of wisdom
Because I’d rather be wise than male
I remain tender and soft
Because I’d rather be soft than male”
(Text from the performance, written by Marcus Baldemar, inspired by artist Marc Aguhar)
Marcus arbete vill kommunicera en icke-hierarki mellan det känslomässiga, fysiska och intellektuella. Ett intresse är att skapa samband mellan den poetiska/politiska kroppen och ett poetiskt/politiskt språk. Detta som en öppen, föränderlig, fråga som följer honom i arbetet. Författaren Leslie Feinberg sa en gång “gender is the poetry we make of the language we are taught.” I sitt arbete ser Marcus även rörelse och kropp som poesin vi skapar av det språk vi lär oss. Marcus arbetar ofta med text men den dansande kroppen är den huvudsakliga kommunikatören.
Han tar ofta avstamp i queer historia och historieberättande samt i ambitionen att queera historia och historieberättande.
I solot GALDR tittade Marcus på nordisk mytologi med en queer blick och dansade en alternativ historia baserad på Oden. Med verket Polari Speaking Sex (2021) inspirerades han av ett hemligt språk, Polari, som talades bland homosexuella i England från början av 1900-talet fram till 1960-talet. Tillsammans med sina medarbetare undersökte de idén om en hemlig kommunikation som möjliggör att i säkerhet dela och leva ut queer glädje, njutning och intimitet i offentligheten. Samma år skapade han tillsammans med Eliisa Erävalo sin första föreställning för barn. Verket är tvåspråkigt (finska och svenska) och heter Markus Lär Sig Finska. I verket Finally Fantastic (2022) skildras ett tillsammansskap ända in i döden. Hur döendet samexisterar med det fantasifulla, glädjerika och intima. Verket kan ses som en mötesplats och en gemensam gravplats där en samling personer av olika generationer gör, dör och är tillsammans. Precis som i tidigare verk tog jag avstamp i historien och skapade ett verk som talar till nuet. Vi dör en död vi önskar dö, tillsammans!
Koncept, idé, koreografi, på scen
Kostym, scenografi, ljus och mask
Samproduktion
Dans i Nord, MDT.
Residens
Kulturskolan i Kiruna, MDT, Acusticum/Dans i Nord, Northern Sustainable Futures.
Med stöd av
Dans i Nord och Kulturrådet.
Tack till
Viktoria Andersson och Maryam Nikandish för undersökande och skapande av rörelsematerial.
Visa fler