Nu får vi äntligen samlas och uppleva dans och koreografi!
Omsorg, teatern som mötesplats och gästfrihet är ord och begrepp som är centrala i mitt arbete. Nu i en värld med pandemi, politisk oro och viktiga demokratiska omförhandlingar som Black Lives Matter, hamnar dessa begrepp i nytt ljus och blir om möjligt ännu viktigare ledande principer för teatern.
Programmet för hösten var delvis lagt när jag började av tidigare teaterchef Danjel Andersson och är sedan vidareutvecklat av mig. MDT har inte sparat på krutet vad gäller programpunkter och samarbeten med såväl internationella som Sverigebaserade konstnärer och organisationer, även om teatern i höst kommer att ha betydligt färre publikplatser p g a pandemisituationen.
Den första veckan i september öppnar MDT säsongen med den legendariska festivalen My Wild Flag som har ett rikt internationellt och experimentellt program med bl a Paula Chaves Bonilla, Thais Di Marco, Rani Nair, QUARTO, Natália Rebelo, Ofelia Jarl Ortega, Suutoo, PRICE och SERAFINE1369 (Jamila Johnson -Small). My Wild Flag är curaterad av koreograferna Karina Sarkissova och Pontus Pettersson. Samarbeten med andra curatorer kommer vara ett återkommande inslag under min konstnärliga ledning, och i december välkomnar vi också curatorerna Ulrika Flink och Rado Ištok som satt samman ett program med dans, performance och samtal under två kvällar med bl a Paul Maheke, Nkisi, Ariel Efraim Ashbel och Natália Rebelo m fl.
Under hösten blir det dessutom inte mindre än tre urpremiärer på MDT med Ofelia Jarl Ortegas Hegemony, BamBam Frosts YES, och norska Ida Wigdel med Dandizettes.
Den belgiska koreografen Sarah Vanhee gör en performativ föreläsning. Och den efterlängtade reprisen av MILF av koreografen Nadja Hjorton och konstnären Éva Mag som skulle ha spelat i våras gör det nu istället. Linda Blomqvist visar sitt senaste solo Selma som hade premiär på Dansens hus, och i samband med den blir det release för en ny publikation som Anne Vigeland curaterat och varit redaktör för- Letters to process tar just verket Selma som sin konceptuella utgångspunkt.
EU-projektet Long Life Burning som MDT är partner i, erbjuder ett öppet experimentformat som kallas för ”Performance Situation Room” och i höst gör vi två stycken sådana: Konstgruppen Ful startar upp projektet Baba Karam – deltagande föreställningar i form av dansfester som utgår ifrån den iranska dansformen Baba Karam. Den andra gör Robin Jonsson som experimenterar med robotar, affekt och empati i ett test av Det emotionella Turingtestet.
Säsongen ger också plats för diskurs och forskning inom dans och koreografi och huserar det praktiska symposiet Within Practice som curateras av Björn Säfsten och genomförs i samarbete med Säfsten Produktion, Stockholms konstnärliga högskola och Dansalliansen med konstnärerna Kristin Ryg Helgebostad, Jennifer Lacey, Michikazu Matsue, Rani Nair, Will Rawls och Björn Säfsten själv samt Insister Space. Eleanor Bauer delar med sig av sin konstnärliga forskning i 80 % seminariet choreo | graphy within practice. Den fristående kursen The circulating Book Project på Stockholms konstnärliga högskola som drivs av konstnärerna Litó Walkey, Asaf Aharonson and Gretchen Blegen gör en publik redovisning.
Allt detta samtidigt som danskonstnärer arbetar dagligen i MDTs tre studios, och vi planerar för framtida ambitiösa curatoriella och organisatoriska utvecklingsprojekt för teatern.
Som en del av det värdefulla residensnätveket Nordic Residence Exchange Program kommer Danmarksbaserade duon Two Women Machine show att ha residens på teatern. Nätverket är ett samarbete mellan BIT Teatergarasjen, Bora Bora, Reykjavik Dance Festival, Zodiak och MDT.
Det är speciella tider och vi i personalen på MDT kommer att göra vårt yttersta för att försöka skapa en trygg situation för publik och konstnärer, och ber om förståelse för att saker kan komma att förändras med kort varsel.
Varmt välkommen att mötas på MDT i höst, jag ser fram emot att ses!
Anna Efraimsson
Teaterchef
MDT