Du hittar info om när du behöver anmäla din plats och inte här
Ti 5.9.2023, 13:00-21:00, MDT
On 6.9.2023, 11:00-17:30, MDT
"In the Mirror of Care Work" utforskar färdigheter inom nordiska interaktiva performancetraditioner. Projektet använder spegeln som metafor och kunskapsförmedlande instrument, där det på ena sidan finns verk av interaktiva performancekonstnärer och på den andra sidan det arbete som utförs av sjuksköterskor. Genom att inkludera omsorgsarbetares perspektiv och syna deras arbetes historiska bakgrund, initierar vi dialog kring de politiska, mytologiska och poetiska aspekterna av vårt eget. Är vi som performancekonstnärer – såsom sjuksköterskor en gång sägs ha varit – drivna av känslan av ett kall? Inbegriper detta en form av andlig omsorg om vår publik? Vad skulle det betyda för det interaktiva performancefältet om vi i vårt arbete, likt sjuksköterskor, skulle börja betraktas som utövare av ett yrke i egen rätt?
Detta två-dagars symposium välkomnar yrkesverksamma utövare inom performance- och omsorgsarbetesfälten att ta del av projektets berättarmetoder, performativa intervjuer, uppläsningar av texter ur projektets publikation, och poetiska scores för kollektiv reflektion.
"In the Mirror of Care Work" är initierat av performancekonstnären Inga Gerner Nielsen tillsammans med ett kunskapsproducerande team som består av koreografen Ar Utke Acs och förläggaren Nat Marcus.
Ar Utke Ács arbetar som konstnär inom samtida dans och med en utvidgad förståelse av koreografi. Hen arbetar med kroppens poetik och politik i skärningspunkterna mellan performance, dramaturgi, text, installation, sociala koreografier och det imaginära. Särskilt fokuserar hen på mothegemoniska strategier och organisering utifrån queer och crip skrivande samt levd erfarenhet. Ar är baserad i Stockholm och Köpenhamn, har en kandidatexamen i dans och performance från Stockholms konstnärliga högskola och är en del av studiokooperativet Dance Cooperative och höjden studios (SE). Ar har samproducerat verk i samarbete med Dansehallerne, MDT (SE) och BIT Teatergarasjen (NO), och har presenterat sitt arbete i sammanhang såsom Baltic Circle (FI), Open Out/Tromsø Kunstforening (NO), Index Art Foundation (SE) och Charlottenborg (DK). Mer information här.
Fryd Frydendahl är en dansk bildkonstnär och fotograf som delar sin praktik mellan Hvide Sande och Köpenhamn. Frydendahl tog examen från Fatamorgana 2006 och från The International Center of Photography 2009. Hon har gett ut flera böcker och ställt ut brett, bland annat med separatutställningar på V1 Gallery, Politikens Galleri och Baxter Street Gallery vid The Camera Club i New York. Frydendahl representeras av V1 Gallery i Köpenhamn och LINKDETAILS i Stockholm. Utvalda verk finns i samlingarna vid Statens Museum for Kunst, National Foto Collection, Det Kongelige Bibliotek, Kunstmuseum Brandts och Ny Carlsbergfondet. Fram till sommaren 2025 är Frydendahl rektor för Fatamorgana – Danmarks fotoskola.
Sofie Winther är en tvärdisciplinär konstnär vars arbete spänner över skulptur, installation, performance och video. Med utgångspunkt i personliga erfarenheter som mamma och ett intresse för teman som släktskap, arbete och makt, blandar hon traditionellt hantverk med innovativa teknologier. Winthers praktik utmanar gränsen mellan konst och funktion och skapar verk som väcker dialog om samhällsstrukturer och global konsumtion. Puer Parasitus, grundat 2021 av Sofie Winther, är ett projekt i gränslandet mellan mode och skulptur. Det har vuxit fram ur ett intuitivt, tredimensionellt förhållningssätt till textila material och återbrukade objekt. Projektet utmanar konventionella gränser genom att dekonstruera och rekonstruera vardagsföremål till immersiva verk som ifrågasätter konsumtion, egenmakt samt köns- och maktroller i samhället. Winther är baserad i Köpenhamn och har utbildat sig i bildkonst vid Gerrit Rietveld Academie och Det Kongelige Danske Kunstakademi.
Inga Gerner Nielsen is an artist, artistic researcher and performer working between Brussels and The West Coast of Denmark. She initiated the project In The Mirror of Care Work with a local nursing school when realising how much her one-to-one performances draw on the physical and social skills she once developed as an ”ufaglig”, or “non-professional” helper in the elderly home where she worked throughout her years of studying sociology. She hatched artistically as a performer within the fictional parallel worlds of the performance-group SIGNA during the early 2000s, and then as co-founder of the Copenhagen-based activist performance-collective Club de la Faye (2007) and a little later the smaller bureau, Fiction Pimps (2010, DK). In her solo-works she continued to explore the subtle nuances of interaction in performance installations within art spaces and venues such as Sixty Eight Art Institute (2014, DK), KUNSTEN Museum of Art in Aalborg (2018, DK) and in The Pool SB34 (2022, BE) in Brussels where she opened THiS INSTiTUTE, a structure by which she summons the sensual mode of her thinking. - An immaterial studio, she conjured as part of her artistic research in the post-graduate program A.pass (2022, BE).
Nat Marcus is a Berlin-based writer and designer. Along with Zoe Darsee, she is co-editor of TABLOID Press, an imprint for poetry and art-books founded in 2014. The publishing house maintains a focus on the public space of a poem and the poetics of a social body. In conjunction with the activities of the press, Marcus holds a broadcasting residency at Refuge Worldwide Radio, called TABLOID Soundsystem. Her poetry, art criticism and lyric journalism have recently been published in Arts of the Working Class, The Ransom Note, and Edit.