Nadja Hjorton

Medea — it’s a classic

Three people with faces covered in cold and white wigs, standing holding a golden chicken.

Photo: Chrisander Brun.

Syn- och teckentolkning 18.03.2016

On 16.3.2016, 20:00-21:00, MDT

Fr 18.3.2016, 20:00-21:00, MDT

Lö 19.3.2016, 20:00-21:00, MDT

Medea är en svinjobbig person. Hon dödar sina barn för att hämnas på sin kille Jason och hon passar på att döda kung Kreon och hans dotter när hon ändå är i gång.

Medea är en förtryckt, bespottad kvinna/feminist som reser sig och gör det omöjliga – hon slaktar patriarkatet, reproduktionen och heteronormen under ett enda rafflande dygn i Korint.

”Medea – it’s a classic” är Nadja Hjorton och medskaparna Halla Olafsdottir, Shirley Harthey Ubilla, Daniel Andersson, Chrisander Brun och Britta Perssons version av det klassiska dramat. Till ett soundtrack av suggestiva loopar signerade Britta Persson och med teatermasker och zorbadans ersätter känslofyllda kräkningar och absurda lägereldsberättelser de antika dialogerna.

”Medea – it’s a classic” är Nadja Hjortons tredje verk som visas på MDT. Med ”Radio dance” och ”On air” tog hon sig an radioformatet som en utgångspunkt för koreografi. Med ”Medea – it’s a classic” rotar hon i idén om klassikern – och hur vi väljer att göra klassiker aktuella genom att filtrera dom genom vår samtid.

Nadja Hjorton

Nadja Hjorton är en svensk koreograf och dansare baserad i Stockholm. Hon gick MA-programmet i koreografi på DOCH 2010-2012. Nadja är intresserad av att tänka koreografi i olika sammanhang och i olika format och hon arbetar med att utmanar normer och föreställningar om vad koreografi och dans är och kan vara. Hennes verk rör sig runt frågor som makt, kroppspolitik, sexualitet, humor och lust och hon är alltid upptagen med att hitta olika sätt och platser för människor att spendera tid tillsammans – teaterrummet en sådan plats full av potential för denna aktivitet.

Nadja har gjort många egeninitierade och kollektiva projekt genom åren. Hennes verk MILF, Cuteness overload (med Lisen Rosell och Anna Efraimsson) och Grottbjörnens folk (med Lisen Rosell och Amanda Apetrea) rör sig kring teman som moderskap, cute aggression, objekt / subjekt blick och sexuell lust. Hennes senaste verk, TAKEOVER, tar avstamp i systrarskapet och är en dansföreställning där en grupp sportande tonårstjejer mellan 16-18 år, fysiskt och känslomässigt, tar över en idrottshall och där sportens passion och fysik informerar koreografin.

Nadjas verk har presenterats på flera platser och festivaler runt om i Europa. Nadja är en del av Samlingen och ÖFA-kollektivet.

Läs mer →

Initiativtagare

Kompositör

Ljus, scenografi och kostym

Samproduktion

MDT, Uppsala Stadsteater, Norrlandsoperan och ÖFA-kollektivet

Residens

Turteatern, Reykjavik Dance Festival

Med stöd av

Kulturrådet, Stockholm Stad, Stockholms läns landsting.Produktionen är en del av EU-projektet [DNA] Departures and Arrivals, vilket är sam-finansierat av Europeiska Kommissionen genom programmet Kreativa Europa.

Visa fler

DNA logoCreative Europe Programme