Den lyssnande kritiken består av fyra projekt (och en avslutande konferens) som alla försöker belysa ljudboken ur olika perspektiv. Tanken med experimenten är att deltagarna gemensamt ska ta del av ljudande litteratur och reflektera över den ur specifika vinklar; det kan till exempel, som i experiment 3, handla om att betrakta ljudboken ur ett musikaliskt perspektiv eller, som i det inledande experimentet, att fundera över vilket slags uppmärksamhet som krävs när man lyssnar på litteratur. Varje experiment innefattar en gemensam diskussion utifrån deltagarnas tankar och erfarenheter – ett slags samtal som försöker arbeta vidare med själva experimenten. Diskussionerna kommer att spelas in och publiceras, antingen i sin helhet eller redigerat på denlyssnandekritiken.se
Det andra experimentet, som genomförs i samarbete med MDT, ska fokusera frågan om ljudbokens förhållande till kroppar i rörelse. Vad händer med lyssningen när man lägger till kroppens rytm, hur vag eller komplicerad den än må vara, som uppstår i rörelsen? Vad händer med lyssningen när man till exempel promenerar, förutom att uppmärksamheten ibland glider mellan det inre och det yttre? Hur interagerar den fysiska omgivningen med boken?
Det här experimentet tar sig uttryck i resande och rörelse. Det börjar på förmiddagen den 9/4, på MDT på Skeppsholmen i Stockholm, med en inledning av Pontus Pettersson om kroppslighet och ljud. Därefter får varje deltagare i uppdrag att under eftermiddagen och kvällen lyssna på antingen Chimamanda Ngozi Adichies Lila hibiskus (inläst av Tuva Novotny) eller Jens Lapidus Snabba cash (inläst av Morgan Alling). Vissa deltagare kommer uppmanas att resa någonstans – hoppa på Vaxholmsfärjan eller pendeltåget eller 4:ans buss – och andra kommer ombes att utföra någon rörlig aktivitet; cykla till Söderort, promenera runt Skeppsholmen, springa en tur. Målet är att man ska sammanfatta sina upplevelser på något sätt som kan kommuniceras till de andra deltagarna på söndagen 10/4. Det kan vara i form av en text, en inspelning, en koreografi eller ett performance – huvudsaken är att man reflekterar över kroppslighetens förhållande till erfarenheten av en ljudande litteratur.
Redaktion: Yolanda Bohm Ramirez, Jesper Olsson, Fredrik Nyberg, Sol Andersson, Erik Lindman Mata och Magnus William-Olsson. Inledning på MDT: Pontus Pettersson. Projektkoordinator Kritiklabbet: Erik Lindman Mata. Koordinator MDT: Mariana Suikkanen Gomes. Samarrangerat av: MDT och Kritiklabbet. Finansierat av: Kulturbryggan