To 5.8.2021, 20:00-21:00, MDT
Fr 6.8.2021, 20:00-21:00, MDT
Well cum you black market queens, blob queens, fruits, donas, bitches, bulls, beans and bibis! How bona to varda your dolly eeks!
We would like you to sit down, relaxed and with open opals, so that you can see us, all tray of us. Let us show you how it’s done. It might be too much but worth it. (It could be yours if you flipped it and reversed it). Show us all the pots in your cupboard, open wide, so that you can receive the bold.
We want you to lean in and honestly cackle about what you’d like to do to us. But ssshhhh, you need to whisper, Betty Bracelets might hear us… so that we can feel like the only dish you’d ever eat, the chosen minge to wash you off your sins.
We’d like you to sit there, and receive (lall). Take in all that is us. From our plates of meat to our bijou bagadgas and our bona vardering minges, from our foofs to the top of our fortuni heads.
Alamo, and no flies! Savvy?
Nanti Polari! Lily Law! Gardy loo!
Polari var ett hemligt språk som talades bland homosexuella i Storbritannien från början av 1900-talet fram till slutet av 1960-talet. Polari möjliggjorde för queers att kommunicera mer riskfritt med varandra i en tid då risken för arrestering, utpressning och fysiskt våld var stor. Detta språk, fyllt av camp, sexuella insinuationer och sarkasm förhöjde också i sitt format en känsla av att vara del av en exklusiv grupp.
Polari Speaking Sex behandlar språk både som en väg till gemenskap och säkerhet, men också som en säker plats i sig; en hemlig form av kommunikation som verktyg för att uttrycka, dela och utföra queer glädje, queer njutning, queer intimitet och queer erotik i offentligheten.
Uttrycket speaking sex är lånat av Anh Vo; koreograf, dansare och teoretiker baserad i New York. Hen skapar danser och skriver om pornografi och queera relationer, om varande och form, om identitet och abstraktion, om historia och dess koloniala verklighet.
Marcus arbete involverar rörelse och text. I sin praktik vill Marcus hitta eller skapa samband mellan den poetiska/politiska kroppen och det poetiska/politiska språket. Författaren av boken Stone Butch Blues, Leslie Feinstein, skrev en gång gender is the poetry we make of the language we are taught. I Polari Speaking Sex blir även rörelsen och koreografin ett förkroppsligande av den poesin vi skapar utifrån det språk vi lär oss.
Stolt Scenkonst är ett nätverk som verkar för att fira, främja och fördjupa scenkonst med HBTQ+perspektiv – i Sverige och internationellt. Nätverket bildades under Växjö Pride 2017 och består idag av initiativtagarna Scensverige, Regionteatern Blekinge Kronoberg, Dansstationen i Malmö, Riksteatern, Folkteatern Gävleborg, Unga Klara, Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen, Norrlandsoperan, Ögonblicksteatern, Smålands Musik & Teater, Norrdans, Östgötateatern, Unga på Operan, MDT, Stockholms Stadsteater Parkteatern och West Pride.
Marcus arbete vill kommunicera en icke-hierarki mellan det känslomässiga, fysiska och intellektuella. Ett intresse är att skapa samband mellan den poetiska/politiska kroppen och ett poetiskt/politiskt språk. Detta som en öppen, föränderlig, fråga som följer honom i arbetet. Författaren Leslie Feinberg sa en gång “gender is the poetry we make of the language we are taught.” I sitt arbete ser Marcus även rörelse och kropp som poesin vi skapar av det språk vi lär oss. Marcus arbetar ofta med text men den dansande kroppen är den huvudsakliga kommunikatören.
Han tar ofta avstamp i queer historia och historieberättande samt i ambitionen att queera historia och historieberättande.
I solot GALDR tittade Marcus på nordisk mytologi med en queer blick och dansade en alternativ historia baserad på Oden. Med verket Polari Speaking Sex (2021) inspirerades han av ett hemligt språk, Polari, som talades bland homosexuella i England från början av 1900-talet fram till 1960-talet. Tillsammans med sina medarbetare undersökte de idén om en hemlig kommunikation som möjliggör att i säkerhet dela och leva ut queer glädje, njutning och intimitet i offentligheten. Samma år skapade han tillsammans med Eliisa Erävalo sin första föreställning för barn. Verket är tvåspråkigt (finska och svenska) och heter Markus Lär Sig Finska. I verket Finally Fantastic (2022) skildras ett tillsammansskap ända in i döden. Hur döendet samexisterar med det fantasifulla, glädjerika och intima. Verket kan ses som en mötesplats och en gemensam gravplats där en samling personer av olika generationer gör, dör och är tillsammans. Precis som i tidigare verk tog jag avstamp i historien och skapade ett verk som talar till nuet. Vi dör en död vi önskar dö, tillsammans!
Idé och koreografi
Skapad tillsammans med
Scenografi, kostym, mask och ljus
Samproduktion
MDT, Riksteatern Dans, Köttinspektionen
Residens
MDT, Riksteatern, Konstnärsnämnden.
Visa fler