Fr 4.10.2024, 20:00-21:00, MDT, Stage
Andrew Tay
Eftersom att jag inte har framfört något soloverk på flera år, blir det här ett spännande tillfälle att se hur jag reagerar och reflekterar över min personliga konstnärliga praktik, när jag ställs inför den. Att trassla in sig i och trassla sig ur de olika rollerna som koreograf, konstnärlig ledare, dansare, curator, DJ etc etc etc etc.
Jag återvänder till tidigare koreografiska strategier för att bättre förstå var jag befinner mig idag. Det blir ett samtal – jag vill bli bevittnad när jag tar itu med problem – kanske behöver jag er hjälp… Det kan bli kaotiskt.
Som någon som älskar att utmana andra att sitta med sina problem, eller att försätta sig i en obekväm situation, känns detta inte mer än rätt.
Cullberg
Den politiska dimensionen som förenar människor i ett repertoarkompani skapar en unik miljö där artister/dansare får möjlighet att utveckla sina personliga färdigheter, anpassade till denna specifika professionella kontext. Osynliga praktiker och krafter påverkar koreografierna.
Kunskapsproduktion är en viktig del av den kreativa processen. Varje sammanhang har sina specifika förutsättningar och outtalade normer, vilka uttrycks genom estetiska, experimentella och erfarenhetsmässiga regimer. Nyfikenhet och empati är grundläggande för att dansare ska kunna utveckla koreografiska metoder som inte dikterar, utan stödjer framväxande strukturer. Genom förkroppsligad praktik och kunskap kan dansare möta främmande idéer och koncept utan krav på att omedelbart kunna förstå dem.
Frågan om hur tydligt och detaljerat en praktik behöver beskrivas och kodifieras för att anses vara definierad återkommer ofta. När hinder uppstår i en produktion, vilka erfarenheter är det då som stödjer ensemblen och bevarar verkets konstnärliga integritet?
I vår praktikpresentation vill vi lyfta fram den mångfald röster som präglar vår ensemble idag. Vi dansar oss igenom den mekanism som gör det möjligt för både oenighet och harmoni att samexistera.
”A heartfelt thank you to Anna Grip for her support through her invaluable mentoring and coaching during our research process, which significantly enriched our practice. And thank you to Chrysa Parkinson, Cecilia Roos, and Eleanor Bauer for their time and support.”
- Eleanor Campbell, Mohamed Y. Shika, Freddy Houndekindo
Andrew Tay, 1977, Toronto Kanada. Andrew Tay är koreograf, performance curator, dansare och DJ. Hans arbete strävar efter att problematisera dominerande uppfattningar om makt utifrån hans erfarenheter som queer filippinsk kanadensare. Hans verk Make Banana Cry (skapat tillsammans med Stephen Thompson) ifrågasätter uppfattningar om "asiatiskhet" i västerländsk kultur och har presenterats på Festival TransAmériques (Montreal), Kampnagel (Hamburg), Fierce Festival (Storbritannien) och fortsätter att turnera internationellt. Hans andra verk Fame Prayer / EATING (skapat med Katarzyna Szugajew och François Lalumière), The Magic of Assembly (skapat med Whacking-artisten Ashley Colours Perez) och Odd-Sensual har fått många utmärkelser, inklusive Risk and Innovation Award (Summerworks Toronto) och 5 nomineringar till Dora Mavor-priset.
Andrew är känd för att se outnyttjad potential inom historiska dansinstitutioner genom sitt arbete som första konstnärliga kurator för Centre de Creation O Vertigo (CCOV) i Montreal och sin nuvarande roll som konstnärlig ledare för Toronto Dance Theatre (TDT), ett av Kanadas äldsta kompanier inom modern dans. År 2022 utsågs Andrew till "50 under 50 shaping tomorrow" av Concordia University. Han tänker aktivt på gemenskap, respektlöshet och motstånd i både sina föreställningar och inom sin curatoriella praktik.
Eleanor Campbell
Eleanor Campbell (f. 1985) kommer ursprungligen från Australien. I sin ungdom drogs hon till balett och sport och började sin danskarriär med att arbeta för de australiensiska kompanierna The Queensland Ballet och Dance North. Eleanor reste till Europa när hon var 21 för att studera samtida dans. Efter ett år på SEAD, Salzburg, gick hon senare på det 4-åriga programmet på PARTS, Belgien.
Eleanor har arbetat med bland andra teaterregissörerna Mokhallad Rasem och Thomas Ryckewaert och koreograferna Peter Savel, Georgia Vardarou och Albert Quesada. 2015 blev Eleanor en del av Cullbergs ensemble där hon har medverkat i verk av Deborah Hay, Jefta Van Dinter, Eleanor Bauer, Ian Kahler, Alma Söderberg, Margrét Sara Guðjónsdóttir och Halla Ólafsdóttir. Under hennes tid i Cullberg har Eleanors fokus legat på improvisation inom ramen för en föreställning, gruppprocesser och hur somatiska praktiker smälter samman med och stödjer koreografiska former.
Mohamed Y. Shika
Mohamed Y. Shika (f. 1989), Mohamed Yousry Saleh, känd som Shika, är en egyptisk samtida dansare av nubiskt ursprung. Hans dansresa blandar influenser från nubiska folkdanser, kampsport, house och afrotraditionella och samtida dans som han studerat vid Senegals Ecole des Sables. Genom att tillskansa sig olika världar och identiteter skär Shikas konstnärlighet i fusionen av dessa olika erfarenheter.
Shikas konstnärliga intressen och praktiker sträcker sig även bortom scenen och omfattar även målning och fotografi, influerade av dynamismen i hans danspraktik. År 2017 tilldelades Shika Pina Bausch-stipendiet för sitt arbete tillsammans med Nora Chipaumire, de har sedan dess fortsatt utveckla sitt samarbete. Shika har dansat med Cullberg sedan 2018.
Shika's invitation to the Within Practice festival ignited his interest in exploring, through the lens of his own experience, how dancers' roles within companies like Cullberg shape and inform the utilization of the various tools and practices they have developed or been exposed to. Specifically, he's intrigued by the intersection of dance practices and long-term approaches.
Freddy Houndekindo
Freddy Houndekindo (f. 1991), är en tvärvetenskaplig konstnär verksam i skärningspunkten mellan musik, spoken word poesi, dans, film och performance. Hans intresse för dans startade i mötet med streetdance och senare studerade han samtida dans vid Conservatoire National superior de Musique et de Danse de Lyon (Frankrike) och tysk modern dans vid Folkwang Universität der Künste i Essen (Tyskland).
Som rörelseregissör och koreograf, har Freddys expertis och intresse för multimedia lett till arbeten inom en mängd olika sammanhang, såsom scenarbete, film och mode. Han gick med i Cullbergs ensemble hösten 2018. Freddy's senaste projekt ämnar ge perspektiv på dans-praktiker som en plats där teori och etik potentiellt kan aktualiseras och aktiveras.