Rósa Ómarsdóttir

Traces

A person's head in the middle of soft, green, fur fabric with a plant in the background

Photo: Stanislav Dobak

On 2.5.2018, 20:00-21:00, MDT

To 3.5.2018, 20:00-21:00, MDT

”Ett tunt lager av mossa täcker allting; grön päls täcker allting.
Landskapet rör sig. Hon rör sig.
Här, vart vi är, är alla vid liv.
Här, är allting vid liv.
Det fjället ser ut som en manet. Den växten röker.
Hon får det att regna – bara för en stund. Naturen, hon sjunger. Naturen angränsar.
Den hummande ackorden mellan en person och en sak. Ett öra, ett öga, en vad som, ett inget, inte över eller utanför, ett tycke, en chimär.
Allting andas i denna värld.”

"Traces" är en uppslukande, performativ installation där ett magiskt, dynamiskt och ständigt föränderligt landskap utvecklas runtom dig. En plats där människor blir till objekt och där objekt kommer till liv, växer och förökar sig. "Traces" är en multisensorisk upplevelse som suddar ut gränserna mellan oss och vår miljö och ifrågasätter vår plats i en levande värld. Ett luftslott som erinras med förundran bland de överväldigande realiteterna av denna märkliga värld av växter och vatten och ljud.

”Kanske det är värt att ta de risker som associeras med antropomorfism (övertro, glorifiering av naturen, romanticism) eftersom det, märkligt nog, går emot antropomorfism: ett ackord är fast mellan en person och ett ting, och jag är inte längre över eller utanför en icke-mänsklig miljö.” (Jane Bennett, Vibrant Matter)

Rósa Ómarsdóttir

Rósa Ómarsdóttir är en isländsk koreograf baserad i Bryssel. Hon studerade dans och koreografi vid Icelandic Academy of the Arts och på P.A.R.T.S. i Bryssel där hon tog examen i 2014. Hon har skapat flera verk tillsammans med Inga Huld Hákonardóttir: Wilhelm Scream (2014) och The Valley (2015), ett verk som tilldelades priset Icelandic Theatre Award som årets koreografi, och Da Da Dans (2016), en produktion för kompaniet Icelandic Dance Company som var ett firande av 100-årsjubileet för dada-rörelsen. I deras verk undersöker de förhållandet mellan ljud och rörelse med ett särskilt fokus på tvetydighet och konceptet om den besynnerliga dalen. I hennes senaste verk fortsätter Ómarsdóttir att undersöka förhållandet mellan kroppar och ljud såväl som kostymer, tyger och scenografi.

Rósa har också lett ett forskningsprojekt vid namn Secondhand Knowledge tillsammans med Ásrún Magnúsdóttir och Alexander Roberts, med fokus på dansmiljöer i periferin och deras relation till danshistoria och andrahandskunskap som begrepp.

Läs mer →

Ljusdesign

Konstnärlig rådgivning

Samproduktion

Kunstenwerkplaats Pianofabriek, Kunstencentrum Buda, Teaterhuset Avant Garden och MDT.

Co-funded

Vlaamse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschapscommissie, Nordisk Kulturfond, Nordic Culture Point och Reykjavík Culture Fund.

Med stöd av

Beursschouwburg, Stuk och WpZimmer.

Tack till

Jeanne Colin, Sandy Williams, Dianne Weller, Hákon Pálsson och Elke Lotens. Presentationen är del av projektet [DNA] Departures and Arrivals, som samfinansieras av the Creative Europe program of the European Commission.

Visa fler

DNA logoCreative Europe Programme