Heine Avdal

Yukiko Shinozaki

fieldworks

unannounced

White illustration of a person grabbing a rope with the text Unannounced above, on a black background

Fr 29.3.2019, 17:00-18:00, MDT

Fr 29.3.2019, 20:00-21:00, MDT

Lö 30.3.2019, 17:00-18:00, MDT

Lö 30.3.2019, 20:00-21:00, MDT

Med sin nya kreation "unannounced", fokuserar Heine Avdal & Yukiko Shinozaki på sättet fokus kan förändras när ett uttryck plötsligt skiftar form. Vad händer när till exempel en social situations ramar förändras – som när en föreställning börjar knappt märkbart bland en väntande publik i teaterns foajé? Tänk om föreställningen inte ens fortsätter på scen, utan först delar upp publiken i mindre grupper och bjuder in var och en av dem till en guidad tur genom byggnadens andra rum? Tänk om ett av dessa rum så småningom  visar sig i själva verket vara scenen, en scen där åskådarna finner sig mitt bland aktörerna – mitt emot läktaren de vanligtvis är menade att sitta på? Och tänk om föreställningen fortsätter på denna läktare också, så att ljus kastas över hela scenrummet som en plats för förhandlande med hänsyn till de möjliga sätten att positionera sig själv – både bland andra och i relation till de förutsättningar som ideligen visar sig avvika från det de förväntades vara?

På väg in i black boxen suddar "unannounced" ut de konventionella distinktionerna mellan en estetisk händelses ’utsida’ och ’insida’, både vad gäller rumsliga och tidsliga omständigheter. Med hjälp av bärbara mini-projektorer och ficklampor, går den bokstavligen in på detaljnivå och belyser de små och de minsta utmärkande drag som passeras, belyser dem som fragment och partiella aspekter som upphör att synas så fort den nästföljande dyker upp.  Utrymmena och situationerna den passerar är belysta med hänsyn till deras specifika åskådlighet och är laddade med fantasier som överstiger deras verklighet. Ett diskontinuerligt, icke-linjärt spektrum av sinnesförnimmelser utvecklas, vilket möjligen förväxlar förväntan på sin framtid med ekon och efterglans från sitt förflutna. I gränslandet mellan performance, dans och bildkonst uppstår oförutsedda förbindelser mellan kropp och bild, skrift och rörelse, ljus och ljud, konkretion och abstraktion. Så småningom finner sig föreställningens känsla av liv i ett stilleben – och vice versa.

Heine Avdal

Heine Avdal (Norge) har varit aktiv inom de samtida dans-, performance-, video- och bildkonst-områdena. Efter studier vid Oslo National College of the Arts (1991-94) och P.A.R.T.S. 1995-96 (Bryssel) har han jobbat som performer för flera olika kompanier. Han han också samarbetat med Mette Edvardsen, Liv Hanne Haugen, med Lawrence Malstaf på den performativa installationen ”Sauna in Exile” (2005-2006), och koreograferade ”horizontal plane” (2010) för Norwegian National Contemporary Dance Company Carte Blanche. Sedan 2000 har Heine Avdal skapat och producerat mer än 20 olika scenkonstprojekt, oftast i samarbete med Yukiko Shinozaki. I de senaste projekten har Heine Avdal fokuserat på rumslig fördelning. Han ifrågasätter hur rumsliga konventioner påverkar sättet vi upplever och rör oss genom privata och offentliga rum. I ett betraktande av folks förutfattade mening om rumsliga konventioner och genom små skiftningar eller manipulationer söker han oförutsedda skärningspunkter mellan rummets olika beståndsdelar. I denna kontext ifrågasätter Avdal även hur teknologi används, eller kan användas, för att förvärva nya betydelser och uppfattningar om människokroppen och våran dagliga omgivning. Han undersöker den suddiga distinktionen mellan vad som är artificiellt och vad som är organiskt.

Läs mer →

Yukiko Shinozaki

Yukiko Shinozaki studerade klassisk balett i Tokyo från från att hon var sex år tills hon var 18 Efter gymnasiet flyttade hon till USA för att studera samtida dans och psykologi vid Portland State University. Hon bodde i New York mellan 1993 och 1997, hon presenterade där sitt arbete på bland annat Judson Church, St Mark’s Church och vid Merce Cunningham Studio. Hon dansade också i produktioner av Yasemeen Godder, Raimund Hoghe, Meg Stuart, bland många andra. Efter att ha flyttat till Bryssel 1997 skapade Yukiko Shinozaki ”Breaking through the roof of its house” (2005) och ”Inner Horizon” (2005) tillsammans med den franska bildkonstnären Christelle Fillod och ”hibi” (2007) med den japanska koreografen Un Yamada. I över 20 år har Shinozaki samarbetat med Heine Avdal i många produktioner. Shinozakis arbete fokuserar på inre komplexiteter och kroppsliga motsättningar. Förändringsprocesser har en viktig roll i hennes rörelsevokabulär: genom små skiften och manipulationer transformeras bekanta handlingar sakta in i obekanta landskap. Hon anser att konstnärliga samarbeten är en viktig faktor i hennes arbete och hon integrerar medvetet oavsiktliga element som uppstår i mötet med olika konstnärer och situationer. Hon jobbar ofta på ett intuitivt sätt, samtidigt som hon också är fascinerad av det som ligger bortom hennes fantasiförmåga.

Läs mer →

fieldworks

Heine Avdal och Yukiko Shinozaki startade tillsammans sitt eget kompani fieldworks (formellt känt som ’deepblue’).
Sedan 2000 har mer än 20 produktioner skapats, vilka alla har turnerat internationellt. De olika produktionerna är samlade kring begreppet ”performativitet” och tillåter en öppen tolkning av rörelse som en heterogen kombination av olika medier. Följaktligen verkar konstnärerna inom ett brett spektrum av discipliner och expertis: performance, dans, visuell konst, film, musik och teknologi. Varje föreställning spelar på den spänning och kontrast mellan kroppen och objekt, kroppen och sinnet, fakta och fiktion/representation, det gripbara och det osynliga, det organiska och det artificiella, … Återkommande teman i produktionerna inkluderar relationen mellan performer och åskådare och utforskandet av både teatraliska- och icke-teatrala miljöer. fieldworks produktioner är skapade för en bred uppsättning av platser/miljöer, både offentliga och privata; för teatern: you are here (2008), nothing’s for something (2012), en mataffär: Borrowed Landscape (2013), ett hotellrum: Field Works-hotel (2011), ett kontor: Field Works-office (2010), en konserthall: The Otheroom (2016 – ett samarbete med den samtida-musikkompositören Rolf Wallin), eller till och med en hel byggnad och dess omgivningar: carry on (2015). Avdal och Shinozakis senaste produktion unannounced (2017) är en föreställning om fragmenteringen av tid och rum, som suddar ut konventionella distinktioner mellan ’utsidan’ och ’insidan’ av en estetisk händelse. För en överblick av alla verk, se fieldworks hemsida www.field-works.be

Läs mer →

Även framförd av

Ljuddesign

Mediakonstnär

Dramaturgi och text

Koordinering

Samproduktion

PACT Zollverien (DE), BUDA (BE), BIT Teatergarasjen (NO), STUK (BE), Kaaitheater (BE), Teaterhuset Avantgarden (NO), Black Box (NO).

Med stöd av

Norsk Kulturråd, Vlaamse Overheid, Vlaamse Gemeenschapscommissie, apap – performing Europe 2020 (co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union).

Speciellt tack till

Vooruit (BE), Netwerk Aalst (BE).

Visa fler