En del av double bill med Ellen Söderhult, "How to do things with Romance: a prologue" och "RUDY".
Må 5.6.2017, 19:00-21:00, MDT
"How to do things with Romance" är ett koreografiskt projekt med ambition att utforska romantik ur ett sociologiskt,feministiskt och kulturhistoriskt perspektiv. Utgångspunkten är en subjektivt upplevt internaliserad och mainstream idé om romantik, starkt influerad av Hollywoodfilmer, musik och musikvideor från en västerländsk musikindustri. Med ett spektrum av känslor som ömhet, passion, tillgivenhet, samhörighet och villighet till uppoffring är romantik ett älsklingstema i många former av gestaltande. Romantik kan vara intensifierat, förtätat upplevande men är också en socio-kulturell konstruktion. Men definitionen av romantik är också formad av konsumtionssamhället och individualism som dominerande ideologi, samt en konstruktion av individualistisk, (falsk) narcissism som naturlig och förhärligad av marknadsföring och reklam. Sättet som kapitalism kopplar ihop ansvar med ägande har också färgat romantikbegreppet. Den här dansen av många är ett försök att föreslå, föreställa och spekulera i andra uttolkningar av det romantiska.
Verket utgår från en idé om romantik som framställd i filmer, musikvideor och TV-serier som något som inte har så mycket att göra med innehåll, men mer med användandet av effekter för att förstärka eller skapa stereotyper, normer och därigenom producera specifika drömmar och begär, djupt rotade i konsumtionssamhällets premisser och idén om privat ägande. Här väcks frågor om, och i så fall hur, de positiva aspekterna av romantik kan omvärderas eller användas som medel för andra mål eller syften. Och hur relaterar romantik till kärlek, eller till en mindre exklusiv förståelse för begreppet som den här: ”Courtly love does not love the self any more than it loves the whole universe in a celestial or religious way” (Bodies without organs, A thousand Plateaus av Gilles Deleuze och Félix Guattari, 1987). Den här dansen är ett kast som i den etymologiska betydelsen av dans och balett – ballein – ballistik – att kasta för att träffa. Det är ett avsiktligt omkullkastande för att förlora betydelsen av romantik och föreställa den igen. Välkommen till en riot-grrrl inspirerad punkbalett.
Ellen Söderhult arbetar som dansare och koreograf med Stockholm som bas. Hennes koreografiska verk har ofta tagit sig an kollektivet som protagonist (Rudy, Shane et al, How to do things with Romance: a prologue, DUNKA DUNKA), men även utforskat monstruösa känslor och texturer i ljuv-bitter kärlek (GROV) och det spöklika i relationen mellan dansare och dans (Spökdanser, Blessika). Med bakgrund inom körsång och sport arbetar hon ofta med röst, omslutande ljudbilder samt stora språng.
Ellen har arbetat med koreografer som Iki Gonzalez Magnusson, Sorour Darabi, Anna Källblad, Nikima Jagudajev, Sindri Runudde, Nadja Hjorton, Marvil Iglesias och Catarina Zarazua Mujo samt som musiker med kompositör Hara Alonso. 2022 fick hon Cullbergstipendiet från Konstnärsnämnden. Ellen är utbildad på Bollnäs folkhögskolas musiklinje och på kandidatprogrammen i samtida dans och cirkus på DOCH/Stockholms konstnärliga högskola.
Koreografi
Dans
Trummor
Kostymdesign och broderier
Ljusdesign
Med stöd av
Nordisk Kulturfond, Kulturkontakt Nord, Kulturfonden för Sverige och Finland, Stockholms Stad, Ålands Kulturdelegation, Köttinspektionen Dans, Danseatelier, Nordens Institut på Åland.
Visa fler