Syntolkas 7.11
To 7.11.2019, 19:00-21:00, MDT
Fr 8.11.2019, 19:00-21:00, MDT
In 2018, choreographers Andros Zins-Browne and Stina Nyberg along with theatermaker Diederik Peeters teamed up to make "SPECTROPHILIA" at the festival Almost Summer at BUDA in Kortrijk Belgium, an evening which delved into the links between the three artists’ common interests in the supernatural,the esoteric, the uncanny, and the haunted. The result was a spooky night of puppets telling (erotic) ghost stories, a concert made to raise the dead, and a dance haunted by the Swedish Black Metal artist Dead.
Now, the three will join forces again to make a mini-festival in Stockholm, bringing a medium who will converse with whoever might be haunting MDT, a lecture by a bat, and several talking heads- all delving deeper into their investigations of voices without bodies, bodies without voices, and the sex appeal of ghosts. The evening will be accompanied by musical concerts by the theremin player Grégoire Blanc, a lecture in the dark by the specialist in the concept of the uncanny Anneleen Masschelein and the Tesla coil performance Alternating Currents by electric musician Maria w Horn and Stina Nyberg, as well as several other collaborators who are no longer with us but nevertheless have lots to say.
Stina Nyberg är koreograf och dansare med en praktik som pendlar mellan känsla, artikulation och representation. I sina processer skapar hon alternativa logiska system för att konstruera världen på ett annorlunda sätt och agera därefter. Hon arbetar ofta i samarbete med andra och strävar efter att inkludera hur vi arbetar i det vi arbetar med.
Stina arbetar både självständigt och kollektivt, i tillfälliga samarbeten med teatrar, institutioner och andra djur. Hon har gjort beställningsverk från Cullberg, Norrdans och Statens konstråd, samt en serie självständiga verk som behandlar frågor om makt, kön, ömsesidigt beroende och magi. Hon är medlem i de konstnärsdrivna organisationerna höjden, Fylkingen och Interim kultur och ingår för närvarande i den konstnärliga kohorten vid Rose Choreographic School på Sadler's Wells i London.
Andros Zins-Browne, född 1981 i New York, arbetar i skärningspunkten mellan performance och dans. I sina verk utvidgar han koreografiska begrepp till möten med dansare, icke-dansare, sångare, objekt och texter. Sedan 2016 har hans performance Already Unmade, där han avlyssnar tidigare verk och ”avskapar” dem, visats på Institute of Contemporary Arts i London, Whitney Museum of American Art i New York, Rockbund Art Museum i Shanghai och Lafayette Anticipations, Fondation Galeries Lafayette i Paris. Under 2019 presenterades Atlas Unlimited, en serie utställningar i samarbete med konstnären Karthik Pandian, på PERFORMA19-biennalen i New York och som en serie musikvideor som för närvarande visas på Criterion Channel. Under 2020/21 har hans verk beställts för onlineprojekt av Danspace Project, Aspen Art Museum och Triple Canopy.
År 2022 hade Zins-Browne premiär för color a body who flees, en ljudinstallation och performance-serie i samarbete på Hammer Museum i Los Angeles. Bland olika “performance-remixer” han gjort märks The Tony Cokes Remixes, 10th Berlin Biennale (2018), Dia Art Foundation (2023); See-Saw, MoMA, New York (2019) och Asymmetry 222, Getty Museum, Los Angeles av Simone Forti; samt Jérôme Bel, 1995 (2020) KADIST, Paris, i samarbete med e-flux (2020). I samarbete med Ley, Kris Lee och en mängd medkonspiratörer hade Zins-Browne premiär på duel c (River-To-River Festival, 2023), en performance som besteg Outlook Hill på Governors' Island, i en koreografi som rör sig mot en sammanblandning av omsorg och våld. Zins-Browne har tilldelats utmärkelser från Goethe-Institut, Graham Foundation for Advanced Studies in the Fine Arts, Ministry of Culture of the Flemish Community och New York State Council on the Arts.ns.
Diederik Peeters is an officially certified visual artist that accidentally got lost in the stables of stage-art, and usually makes performances, but has also been caught writing texts, inventing installations or video’s and crafting other amalgams that appear hard to categorise. Because Peeters is a proud patient of a pathological preference for confusion, in his work impossible contradictions and absurd consistencies are stubbornly piled up.
Deltagare och performers